Uuden toimijan tunnelmia tiimijaksolla

Aloitin työt Ylöjärven lukiossa vasta lokakuun alussa, eli olen onnekseni päässyt mukaan nauttimaan tiimioppijuusjakson hedelmistä. En ole ollut mukana prosessin alusta asti kärsimässä sen synnytystuskista, vaan sain purjehtia sisään toteuttamaan jo valmiiksi työstettyä runkoa. Olen siis varsin onnekas.

Kun minulle kuvailtiin tämä itselleni täysin vieras konsepti ensi kertaa, innostuin välittömästi ja käsitin, miten huiman innovatiivinen idea on kyseessä. Omaan pitkän taustan myös yläkoulun opinto-ohjaajana, joten tiimioppijuusmallin sovellettavuus peruskouluunkin valkeni minulle heti. Tahdoin päästä juttuun mukaan, vaikka pelkäsinkin, että kesken kaiken kelkkaan hypänneenä minun kokemattomuuteni loistaa kirkkaasti ja kauas. Itseluottamusta uhkuen tai ainakin sitä puhkuen olen kuitenkin pysynyt menossa mukana, vaikka tiimijakso onkin alkanut ja jatkunut varsin vauhdikkaissa merkeissä.

WP_000004

Tiimijakso vaatii vallankin näin ensi kertaa sitä toteutettaessa melkoisia ponnistuksia sekä opettajilta että opiskelijoilta, mutta varsin positiivisessa hengessä. Tiimijaksolla jo suunnitteluvaiheesta asti mukana olleet opettajat ovat kommentoineet jaksoa mm. niin, että vaikka työtä on paljon, se motivoi ja innostaa, koska taakan saa jakaa muiden tiimiopettajien kanssa ja koska työ on niin tavanomaisesta poikkeavaa. Ovatpa urheimmat myös sanoneet, ettei tämä edes tunnu työnteolta, niin kiinnostavaa tämä on! Opiskelijat ovat puolestaan kertoneet minulle, että vaikka työtä on paljon, tuntuu sen tekeminen mielekkäämmältä, koska se ei ole yksin puurtamista eikä niin opettajajohtoisesti valvottua. Opiskelu ja aherrus on paljolti aikaan ja paikkaan sitomatonta, minkä lisäksi vertaistuki on korvaamattoman arvokasta. Yhdessä pähkäillen saa opiskelijoiden mukaan aikaiseksi paljon enemmän, nopeammin ja luovemmin kuin yksin puurtaen.

Vaikka upea kokeilu onkin, ei tiimijakso kuitenkaan pelkkää ruusuilla tanssimista ole: osa opiskelijoista kokee, etteivät he opi kaikkia aineita yhtä hyvin kuin jos asiat opittaisiin luokkahuoneissa opettajajohtoisesti. Näin varmasti onkin varsinkin kokeilun alkuvaiheessa: onhan tämä oppimismenetelmä vieras niin opettajille kuin opiskelijoille yhtälailla. Opiskelijoiden voi olla vaikeaa asettaa itsensä aivan uudenlaiseen oppimistilanteeseen ja muokata omaa oppijuuttaan. Ei ole varmasti helppoa oivaltaa, että vastuu oppimisesta on siirtynyt opettajalta opiskelijalle itselleen. Tiimijakso haastaa siis niin opiskelijat kuin opettajatkin, mutta mitään hyvää ei saavuteta ilman pieniä kasvukipuja!

WP_000003

Itse lukeudun ns. toiminnallisiin oppijoihin, jolle koulun penkin ja pulpetin välissä istuminen tuntui omana opiskeluaikanani ajoittain rangaistukselta. Väitän, että koulussa opetettiin paljon asioita, joita en kyennyt omaksumaan vain siksi, että kaikki energiani kului hiljaa paikallani istumiseen. Joillekin jo pelkästään se, ettei häiritsisi tunnin kulkua, käy työstä. Tiimijakso tarjoaakin mielestäni parhaan mahdollisen ratkaisun tähän. Toiminnallisen oppijan ei tarvitse kahlita itseään luokkahuoneeseen, vaan hän saa oppia ja opiskella itselleen sopivimmalla tavalla. Eikä tiimijakso hyödytä suinkaan pelkästään toiminnallisia oppijoita, sillä koska tehtäviin ei tarjota valmiita ratkaisuja tai valmiiksi tasoiteltuja polkuja ratkaisuun pääsemiseksi, saa jokainen tiimin jäsen hyödyntää omia vahvuuksiaan ja saavuttaa maalin omalla oppimistyylillään. Tiimit saavat vapauden työskennellä itselleen ominaisimmissa ympäristöissä esim. huoneen hämärässä nurkassa, kirpeässä syysilmassa ulkosalla tai vaikkapa käytävällä keskellä muun koulun hälinää. He saavat valita, miten ja milloin tekevät heille annetut tehtävät eikä heille sanella valmista sapluunaa, jonka mukaan on toimittava. Tämä avaa ovet uusille näkökulmille ja oivalluksille.

WP_000000

Tiimijaksolla onkin nähty kerrassaan huikaisevia tuotoksia, jotka osoittavat sen, miten laadukasta jälkeä syntyy, kun monta viisasta päätä laitetaan yhteen. Viime viikolla pääsin ihastelemaan taidolla tehtyjä avaruusaiheisia uutislähetyksiä ja tällä viikolla saan hämmästellä tiimien kekseliäisyyttä, kun heidän tehtävänään on keksiä uusia kojeita ja laitteita. Välillä olen pysähtynyt ihmettelemään, miten vähän opiskelijat itse asiassa ohjausta ja opastusta tarvitsevatkaan, kun heille annetaan vapaat kädet toimia. Tiimijakso onkin pakottanut minut murtautumaan ulos vanhoista kaavoista, joiden mukaan ”teacher knows best”. Minun on täytynyt oppia luottamaan opiskelijoiden osaamiseen ja antamaan heille tilaa, mikä on yllättävän paljon vaikeampaa kuin ennalta voisi ajatella – suomalainen koulukulttuuri kun ei perinteisesti tähän juuri rohkaise. Rohkenenkin väittää, että Ylöjärven lukion tiimijakso tekee historiaa osoittaessaan, millainen on tulevaisuuden koulu ja ennen kaikkea tulevaisuuden opettaja. Veikkaanpa, että juuri tästä syystä minä opin tältä jaksolta rutkasti enemmän kuin kaikki opiskelijat yhteensä!

Opinto-ohjaaja Jenni Singh

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s