Tehtävät ja tuotokset tiimityötä tukemassa

Mitä siellä tiimijaksolla oikein tehdään? Millaisia ne tehtävät oikein on? Tällaisiin kysymyksiin saa aika usein vastailla, kun uteliaat kyselevät tiimijaksosta.

Tiimijaksossa on nyt menossa kolmas teemaviikko, ja monenlaisia tuotoksia on jakson alkupuolella syntynyt. Jokaisella viikolla tiimillä on yksi iso viikkotehtävä. Tämän lisäksi opiskelijoilla on paljon pienempiä tehtäviä eri oppiaineista – niistä osa tehdään tiimissä ja osa yksin. ”Tiimijakso on rankkaa”, on kuulunut monen opiskelijan suusta. Siihenhän olemme pyrkineet: opiskelijat saavat itse olla aktiivisia toimijoita, ei vain passiivisia pulpetissa istujia.

Monenlaisia laitteita syntyi Hullu keksijä -viikon aikana.

Monenlaisia laitteita syntyi Hullu keksijä -viikon aikana.

Viikkotehtävissä eri oppiaineita on pyritty integroimaan toisiinsa. Viikkotehtävänä ensimmäisellä viikolla tehtiin avaruusaiheinen uutislähetys, johon pyrittiin saamaan mahdollisimman paljon avaruustietoutta mukaan. Samalla videoissa pyrittiin kielelliseen monipuolisuuteen: videoilla kuultiinkin suomea, englantia, ruotsia ja jopa muitakin kieliä. Toisen viikon viikkotehtävänä oli kehitellä mielikuvituslaite, jollaista ei oikeasti ole vielä keksitty. Laitteen oli tarkoitus mitata jotakin maantieteellistä ilmiötä ja tuli myös selvittää, miten fysiikka liittyy laitteeseen. Lopuksi harjoiteltiin vielä myyntipuheen pitämistä, ja opiskelijat yrittivätkin esitellä ja myydä laitettaan englanniksi. Uskomattomiin keksintöihin kyllä päädyttiinkin viikon aikana!

Tiimiläisten luovia ratkaisuja: laitteen kehittelyssä käytettiin materiaalina jopa yhtä tiimiläistä.

Tiimiläisten luovia ratkaisuja: laitteen kehittelyssä käytettiin materiaalina jopa yhtä tiimiläistä.

Jo näiden kuluneiden viikkojen aikana me opettajatkin olemme oppineet paljon – varsinkin tehtävien laatimisesta ja ohjeiden antamisesta. Yksi merkittävä tekijä erona tiimityön ja ryhmätyön välillä ovatkin tehtävänannot: jotta tiimi toimii tehokkaasti, tehtävän pitäisi haastaa koko tiimi.

Kierrätysmateriaaleja osattiin hyödyntää monipuolisesti laitteiden kehittelyssä.

Kierrätysmateriaaleja osattiin hyödyntää monipuolisesti laitteiden kehittelyssä.

Miten sitten tiimityön tehtävien tulisi erota perinteisistä ryhmätöistä? Aika monet ovat kokeneet koulussa ryhmätyön ongelmia. Saattaa olla niin, että hommat kaatuvat yhden tai kahden niskaan ja osa ryhmäläisistä vain hengaa mukana oppimatta mitään. Aika usein ryhmätyöt ovatkin suomalaisessa koulussa sellaisia, että annetaan aihe ja siitä valmistellaan ja pidetään esitelmä. Tuttua, eikö vain?

Tiimityökentelystä kirjoittanut Oklahoman yliopiston professori Larry K. Michaelsen painottaa artikkelissaan Getting started with team learning, että tiimin tehtävien tulisi edistää sekä oppimista että tiimin kehittymistä. Hänen mukaansa suurin osa ryhmätyön ongelmista, kuten vapaamatkustajat, johtuvat vääränlaisista tehtävänannoista. Jos tehtävä sisältää esimerkiksi vain pitkän dokumentin teon tai suullisen esitelmän pidon, se johtaa luultavasti siihen, että tiimi jakaa tehtävät ja tiimiläiset tekevät yksin oman osuutensa. Sellaiset tehtävät rajoittavat siis tiimin vuorovaikutusta. Tehtävän pitäisi olla siis sellainen, joka vaatii yhteistä päätösten tekoa. Michaelsenin mukaan yleensä tiimin vuorovaikutus lisääntyy, jos mahdollistetaan päätösten ja päätelmien raportointi yksinkertaisessa muodossa.

Michaelsenin teorissa on ehkä todellakin jotain perää. Sen olemme jo huomanneet. Viikkotehtävissä onkin pyritty yksinkertaiseen ja luovaan raportointiin, jolloin opittua tietoa on pakko soveltaa ja siitä on muokattava jotain aivan uutta. Pelkkä tiedon kopiointi ei siis riitä, kuten usein perinteisissä ryhmätyötehtävissä on saattanut olla. Viikkotehtävät vaativat ideointia, suunnittelua ja tiimin yhteistyötä. Esimerkiksi maantiedon ja fysiikan asioiden muuntaminen laitteeksi ja laitteen prototyypin rakentaminen vaatii monenlaista osaamista ja vuorovaikutusta. Avaruusfaktojen muuntaminen uutisraportiksi vaatii asioiden ymmärtämistä ja yhdessä suunnittelua. Toki tiimit voivat työssä hyödyntää kunkin jäsenen vahvuuksia — toinen osaa tehdä tietokoneella hienon videon, toinen osaa ääntää englantia hyvin. Viikkotehtävissä tiimityö on tiimijaksomme aikana yleensä ollut parhaimmillaan.

Tiimiläiset yrittivät myydä laitettaan englanniksi myyntipuheissaan.

Tiimiläiset yrittivät myydä laitettaan englanniksi myyntipuheissaan.

Sen sijaan monet pienemmät tehtävät saattavat olla yksilötöitä tai laadittu niin, että pitää tuottaa jokin yksinkertainen tuotos tiiminä, kuten tiivistelmä. Tiimejä tarkkailtuamme, olemme huomanneet, että näissä tehtävissä opiskelijat eivät osaa automaattisesti välttämättä jakaa vastuuta ja hyödyntää vertaisoppimista. Joissain tehtävissä olemme saaneet huomata, että hommat pienemmissä tiimitehtävissä saatetaan jakaa huonoin perustein: se joka on hyvä englannissa tekee englannin osuuden, kun taas se, joka on hyvä fysiikassa, tekee fysiikan osuuden jne. Tämä ei tietenkään ole oppimisen kannalta paras ratkaisu! Varsinaisia vapaamatkustajia tiimit suvaitsevat huonosti, eikä se ole ollutkaan niin suuri ongelma kuin tehtävien huono jakamisperuste. Toiset tiimit osaavat hyödyntää vertaisoppimista toisia tiimejä paremmin. Opettajien tehtävä on tietysti ohjata yhdessä oppimista järkevään suuntaan, jos tuntuu, että tiimi toimii jäsentensä kannalta huonolla tavalla.

Tavoitteemme kuitenkin tiimijakson aikana olisi aito toisien auttaminen ja yhteisen tiedon luominen, mikä syventäisi oppimista entisestään. Tämä ei synny noin vain, varsinkin kun opiskelijat ovat tottuneet työskentelemään suomalaisessa koulussa vuosien ajan vain itselleen ja omien taitojensa parantamiseksi. Jalo tavoitteemme, jonka olemme ennen jakson alkua asettaneet, kuitenkin on, että yhdessä oppiminen voisi saada aikaan syvempää ja monipuolisempaa tietoa kuin itsenäinen työskentely. Tämä kirkkaana silmissämme jatkamme tehtävien laatimista. Ensi viikkoa varten olemmekin jo muuttaneet hieman suunnitelmiamme ja tarkentaneet pienempien tehtävien toteutustapaa. Miten? Se selviää ensi maanantaina.

Avaruusaiheisen uutislähetyksen tekemisessä päästiin näyttämään monenlaisia taitoja.

Avaruusaiheisen uutislähetyksen tekemisessä päästiin näyttämään monenlaisia taitoja.

Avaruusaiheista uutislähetystä varten laadittu käsikirjoituksen englanninkielinen versio.

Avaruusaiheista uutislähetystä varten laadittu käsikirjoituksen englanninkielinen versio.

Mervi Karttunen

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s