Fysiikkaa tiimijaksossa

Tiimijakson aikana suoritettava FY1-kurssi on fysiikan ainoa pakollinen kurssi lukiossa. Joillakin fysiikan opiskelu päättyy tähän, toisilla on edessään jopa 9 kurssia. Varsinaista kirjaa ei ole, mutta MAOL-taulukot on käytössä. Miten fysiikka ja kokeellisuus on saatu osaksi tiimijaksoa?

Ensimmäinen tiimijakson viikko alkoi avaruusteemalla. Opiskelijat tutustuivat jo edellisenä viikonloppuna avaruusaiheiseen sanastoon (meteoroidi, eksoplaneetta, supernova…), josta oli testi maanantaiaamuna. Viikkotehtävänä oli kuvata ja editoida avaruusaiheinen uutislähetys. Lisäksi viikon aikana oli pienempiä avaruusaiheisia tehtäviä: opiskelijat harjoittelivat kuullun ymmärtämistä Daily Life Of An Astronaut -videon avulla sekä katsoivat Gravity-elokuvan ja tekivät siitä elokuva-arvostelun. Eniten harmaita hiuksia fysiikan opettajalle etukäteen aiheutti se, miten saada laskut osaksi tiimijaksoa. Siksi ensimmäisellä viikolla opiskelijat tutustuivat SI-järjestelmään sekä kävivät fysiikan laskupajassa tekemässä (avaruusaiheisia) yksikkömuunnoksia. Perjantaina koululla vieraili vielä avaruusfyysikko Emilia Kilpua Helsingin yliopistolta.

IMG_20141010_114613

Emilia Kilpua selvittää avaruusfysiikan terminologiaa, ja opiskelijat tekevät muistiinpanoja.

Toisen viikon teema, maanpinta muuttuu, ei tarjonnut yhtä helppoa lähestymistä fysiikan tehtävien suunnitteluun kuin edellinen. Viikkotehtävänä opiskelijoiden tuli kuitenkin suunnitella hullu keksintö: mielikuvituslaite, jolla mitataan jotakin maantieteellistä ilmiötä. Fysiikan historia on täynnä hulluja keksijöitä, joten alkuviikosta opiskelijat tutustuivat fysiikan merkkihenkilöihin. Lisäksi viikkotehtävää suunniteltaessa tiimijaksolaisten tuli miettiä, kuinka fysiikkaa tarvitaan laitteen rakentamiseksi. Suuri kysymys oli, mitä se fysiikka oikein on? Siksi viikon aikana jokainen tiimi kävi työpajassa, jossa oli useampia rasteja:

  • voiman suuruuden tutkiminen käsidynamometrillä
  • hehkulampun ja ledin sähkönkulutuksen vertaaminen
  • aurinkokennon tutkiminen
  • pituuden, massan, tilavuuden, lämpötilan ja ajan arvioiminen
  • kodinkoneiden ja tietokoneen emolevyn komponenttien tunnistaminen
  • kuvaajien tekeminen ultraäänianturilla
  • energian muuttuminen muodosta toiseen (pohdintatehtävä).
IMG_20141023_133838

Kaitsu varaa kondensaattoria.

IMG_20141023_133906

Leijonat yrittävät ottaa selvää kapistuksista. Helppo homma, sehän on sähkölieden levy.

Toisen viikon lopussa ja kolmannen alussa osa opiskelijoista teki myös iltavierailun Tampereen Ursan tähtitornille. Vierailuista ja vierailijoista on luvassa blogitekstiä myöhemmin.

Kolmannella viikolla teemana oli ilmakehä, sää ja ilmasto. Opiskelijat tekivät ilmakehäaiheisia kuvaajia millimetripaperille ja LoggerPro-ohjelmalla. Tämän lisäksi oli jälleen aika laskea. Tutustuminen merkitseviin numeroihin ja tiheyslaskuihin järjestettiin itsenäisesti. Moodlessa suoritettu yksilötesti ei ehkä ollut kaikkien mieleen, mutta toimi keppinä opiskelulle.

Viikolla 4 aiheena oli vesikehä. Vaihtelun vuoksi pienempiä tehtäviä ei ollut, mutta viikkotehtäviä oli kaksi. Maanantaina perinteisten tiimi- ja yksilötestien jälkeen tiimiläiset valitsivat joukostaan edustajat fysiikan, maantieteen, äidinkielen ja englannin tunneille. Maanantain toisella tunnilla opiskeltiin ainoan kerran tiimijaksossa fysiikkaa opettajajohtoisesti. Kolmannella tunnilla opiskelijat suunnittelivat itse, kuinka opettaa sama asia tiistaina muille tiimiläisille. Laskut olivat nopeudesta, vauhdista ja kiihtyvyydestä. Vesikehäteemaa oli sovellettu laskuihin.

Tsunami etenee vauhdilla 140 m/s. Kuinka kauas tsunami ehtii kahdessa minuutissa?

Ensi viikolla teemana on kasvillisuus ja voima. Viikonlopputehtävänä tiimijaksolaiset katsovat videoita liittyen Newtonin lakeihin (ja lukevat asiaa kasvillisuudesta). Luvassa on voimalaskuja ja niistä testi (35 min). Viikkotehtävänä on lautapeli kasvillisuudesta tai voimasta.

Viimeisellä viikolla tutustutaan säteilyyn ja osa opiskelijoista vierailee säteilyturvakeskuksella. Kaikki tiimijaksolaiset osallistuvat myös sähköiseen kokeeseen, johon tulee tehtäviä tiimijakson sisällöistä.

Tiimijaksoa suunniteltaessa joutui pohtimaan, kuinka laskut saadaan laskettua ja kokeellisuus hoidettua. Lopputuloksena on vähemmän laskettuja laskuja ja ehkä myös vähemmän kokeellisuutta kuin perinteisellä 1. kurssilla. Vastapainona on asioita, joissa mennään syvemmälle ja jotka herättävät kiinnostusta fysiikkaa kohtaan. Fysiikka kuuluu ehdottomasti osaksi tiimijaksoa!

Tiimijakso päättyy Avoimien ovien päivään sunnuntaina 23.11. alkaen klo 14 Ylöjärven lukiolla. Tapahtumaan ovat tervetulleita kaikki tiimioppimisesta, Ylöjärven lukiosta ja etenkin fysiikasta kiinnostuneet.

Laura Kauppinen

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s