#kemiaakaikkialla

Siitä se ajatus sitten lähti. Tiimijakson kemian opettajana asetin lukion kemian 1. kurssin, Kemiaa kaikkialla, erääksi tavoitteeksi tehdä arkipäivän kemia näkyvämmäksi opiskelijoille. Niinpä yhdessä opetiimin kanssa ideoiden päädyttiin opiskelijalle matalan kynnyksen palveluun: Instagramiin. Jokainen tiimi loi oman IG-tilinsä heti ensimmäisenä tiimijakson päivänä, jonne jokaisella tiimiläisellä oli mahdollisuus postata aiheeseen liittyviä, tai joskus aiheen vierestäkin, kuvia tiimijakson matkan varrelta. Kemiaan liittyviä kuvia postattiin #kemiaakaikkialla-kuvatekstein, ruotsia sisältäviä kuvia #ruotsiakaikkialla-kuvatekstein ja opiskelijat päätyivät luomaan ihan oma-alotteisesti hashtagit #bilsaakaikkialla, #opoakaikkialla sekä #äikkääkaikkialla. Bra jobbat!

Myös opetiimin vaiheita voi seurata Instagramissa #opetiimi.

nimetön.png

#kemiaakaikkialla-julkaisuja jo yli 200, mahtavaa. Tässä parhaita paloja jakson varrelta.

Tieto- ja viestintäteknologisia taitoja (TO02) kehitettiin laajasti tiimijakson aikana eri oppiaineisisällöissä. Esimerkiksi kemiassa luotiin Libre Office Calcilla diagrammeja seoksen massaprosenttisesta koostumuksesta, tutkittiin Molview-molekyylimallinnus-ohjelmalla molekyylien poolisuutta tai kirjattiin laboratorion työturvallisuusohjeita Padlet-seinälle. Opiskelijat antoivat oppiaineista näyttöjä pajojen ja tehtävien (yksilö-, tiimi-, viikkotehtävät) lisäksi erilaisilla testeillä. Testejä tehtiin kynällä ja paperilla, kahootissa sekä sähköinen abittikoe.

tvt-ristinolla

Opiskelijat täyttivät TVT-ristinollaa tiimijakson edetessä. Nollalla merkittiin tavoitetaso ja ristillä minne tasolle (1-5) päästiin. TVT-taitoja oli oppiaineista yhteensä noin 100.

Viikoittaisissa työpajoissa opiskelijat saivat lähiopetusta eri oppiaineissa. Kemian pajakerroissa keskityttiin kokeellisuuteen sekä opiskelijoiden toivomuksesta opejohtoiseen opetukseen. ­­­­Opettajalle haasteellisinta oli pajojen suunnittelu: halu oli teettää oppimista tukevia kokeita, mutta tarve oli myös opettajajohtoiselle opetukselle. Alkujaksosta tarvitsikin muuttaa lennosta kemian pajasuunnitelmaa ja turvautua aiempia asioita kertaavaan opettajajohtoiseen oppituntiin kokeellisten töiden tai uuden asian sijaan. Palautteesta päätellen se toimi.

laavalamppu

#speelan poolisuustutkimuksia laavalampputyössä

Erityisesti kvanttimekaanisen atomimallin ja molekyylien poolisuuden ymmärtäminen vaati toistoja sekä opetuksellisesti että tehtävien teossa. Muutoin uuden OPS:n kemian kurssi sopi hyvin tiimijaksolle, koska sisällöissä on väljyyttä ja opiskelija pystyi rakentaa asiasisällöistä kokonaiskuvaa vanhan yläkoulussa opitun asian päälle.

unnamed

Eri oppiaineet yhdistyivät luovasti viikkotehtävissä. Tässä Rakettiryhmä esittelemässä posteriaan kemiallisista sidoksista, elämän molekyyleistä, solusta ja DNA:sta Sidoksissa sinuun -tiimiviikolla.

Kokeellisuus  ja tutkimuksellisuus jäävät ”tavallisilla” kemian kursseilla helposti asiasisällön jalkoihin ryhmäkokojen ollessa suuria. Tiimijaksolla opiskelijat pääsivät tutkimaan muun muassa aineiden poolisuutta laavalampun muodossa, tutustumaan pinaatin kromatografiaan erotusmenetelmänä sekä tutkimaan osmoosia kananmunassa.

kromatografia

Pinaatin väriaineiden kromatografiaa. #speela

Kananmunan osmoositutkimuksen, munaselfien, opiskelijat toteuttivat omin välinein kotona tai koulussa. Jokainen opiskelija kirjoitti tutkimuksestaan työselostuksen ja liitti siihen munaselfien varmistukseksi siitä, että kokeellinen työosuus oli itse suoritettu. Opettajasta oli ilahduttavaa saada tiimijakson viimeisenä lauantai-iltana whatsapp-viestillä jo palautetusta työselostuksesta unohtunut munaselfie-kuva. 🙂

Tie on ollut pitkä ja antoisa, ajoittain mutkikaskin, mutta mikä tärkeintä, yhdessä on matkaa tehty. Aina ei ole tärkeintä se määränpää, vaan se koko matka ja seura. Kiitos hienosti heittäytyvät #tiimijakso16:n opiskelijat, rakas #opetiimi + oma tiimivalmentajamme Sanna! ❤

 

 

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s