Tiimien muodostamisen ihanuus ja kamaluus

Opetiimin yksi tärkeimmistä suunnitteluvaiheen tehtävistä on tiimien muodostaminen. Ylöjärven lukion tiimijaksolla opiskelijat on perinteisesti jaettu tiimeihin ohjausryhmittäin, niin tänäkin vuonna. Opiskelijoita on ensimmäisellä vuosikurssilla 145 ja heistä on muodostettu viisi ohjausryhmää. Määrään sisältyvät myös Y-linjalaiset, jotka erotetaan omaksi ryhmäkseen vasta tiimijakson jälkeen. Jokaisen ohjausryhmän sisällä on viisi tiimiä, joten tiimin koko on keskimäärin 6 opiskelijaa.

Olemme halunneet muodostaa tiimit ohjausryhmien sisältä siksi, että luokattomassa lukiossa ryhmänohjausryhmän rooli jää helposti aika vähäiseksi. Kun nuoret tutustuvat toisiinsa seitsemän viikkoa kestävän jakson aikana väkisinkin aika hyvin, muodostuu ryhmänohjausryhmään ja koko vuosikurssiinkin tiimijakson aikana parhaimmillaan koko lukioajan kestävä vanhanajan luokkahenki. Ennen tiimijakson tuloa lukioomme opiskelijoiden vuosikurssin sisäinen me-henki alkoi kasvaa oikeastaan vasta vanhojentanssien harjoituksissa kakkosella. Nyt tiimijakso tuo tuota yhteishenkeä opiskelijoiden keskuuteen jo ykkösellä.

Tiimien muodostamisessa voi käyttää erilaisia keinoja. Me muodostimme tiimit käyttäen apunamme Belbinin tiimiroolitestiä. Käytimme Jyväskylän ammattikorkeakoulussa suomennettua ja sähköiseen muotoon siirrettyä testipohjaa. Muokkasimme sitä vielä hieman, lähinnä siten, että vastausvaihtoehdot soveltuisivat vastaamaan paremmin lukioikäisen nuoren kohtaamia tilanteita. Otimme tiimien jakamisessa huomioon kolme eniten pisteitä saanutta roolia.

Toiset muodostavat tiimit excelissä, toisten mielestä on mukavampi askarrella!

On tärkeää, että tiimit koostuvat erilaisista jäsenistä. On myös yhtä tärkeätä, että tiimien sisällä ei olisi jo valmiina kovin vahvoja ystävyyssuhteita. Jokainen ensimmäisen vuosikurssin opiskelija käy ensimmäisen jakson aikana opinto-ohjaajan kanssa ohjauskeskustelun, jossa käsitellään myös kaverisuhteita.

Myös ryhmänohjaajat olivat ehtineet tutustumaan omaan ryhmäänsä jo jonkun verran ja heidän kauttaan saimme arvokasta tietoa ryhmien sisällä vallitsevista sosiaalisista suhteista. Tänä vuonna viidestä tiimiopettajista kaksi toimii myös oman tiimiryhmänsä ryhmänohjaajana. Olisi aika ideaali tilanne, jos kaikki tiimiopet toimisivat oman ryhmänsä ryhmänohjaajina, tiimijakson aikana kun tutustuu nuoriin ihan älyttömän hyvin.

Kun lisäksi pitää ottaa huomioon opiskelijoiden tulokoulut, tulokeskiarvot sekä opiskelijoiden mahdolliset erityistarpeet, on paletti melkoinen!

Loppujen lopuksi on tiimien jakaminen aina aikamoista arpapeliä! Koskaan ei voi etukäteen varmaksi tietää, miten ihmiset tulevat toimeen keskenään ja miten eri persoonat reagoivat toisiinsa. Työelämässä ei useinkaan voi valita, kenen kanssa tekee töitä – tiimijakso on hyvää harjoitusta myös sitä silmällä pitäen.

Tiimiopen tehtävä on toimia tiimien ohjaajana ja saada opiskelijat huomaamaan, miten oma toiminta vaikuttaa koko tiimin toimintaan. Siinä palautekeskustelut ovat hyvä väline. Haastavassa tilanteessa on tärkeää, että palautekeskustelussa saadaan luotua kiireetön ja luottamuksellinen ilmapiiri, jossa ketään ei pelota sanoa mielipidettään suoraan.

Ymmärrettävistä syistä opiskelijoita mietityttää tietenkin ennen tiimijakson alkua monta asiaa: kenen kanssa mahdan joutua samaan tiimiin, miten jaksan saman porukan kanssa koko jakson ajan, mitä jos joku ei tee mitään ja minä joudun tekemään kaiken. Nämä kysymykset ovat ihan luonnollisia kenelle tahansa, joka joutuu tekemään yhteistyötä vieraiden ihmisten kanssa. Siksi onkin erityisen tärkeätä, että opiskelijat tietävät jo etukäteen mahdollisimman hyvin, miten ja miksi tiimit jaetaan niin kuin ne jaetaan.

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s